گروه خبري : آخرین اخبار
تاريخ انتشار : 1398/05/28 - 10:48
كد :4

آفتامات دینام (رگلاتور )

رگلاتور(آفتامات) در دینام یکی از قطعات مهم بشمار می آید. وظیفه آفتامات در دینام کنترل جریان الکتریکی ورودی آرمیچر است . از آنجا که مقدار توان الکتریکی تولید شده در استاتور به نیروی مغناطیسی آرمیچر وابسته است، آفتامات با کنترل جریان ورودی آرمیچر بطور مستقیم بر توان خروجی دینام تاثیر میگذارد .

آفتامات دینام پژو 405

در دینام های ۱۲ ولتی  که قدرت خروجی مولد بیشتر از ۲۰۰ w است ( برای جلوگیری از  سوختن  ارمیچر در اثر بالا رفتن جریان مصرفی) از آفتامات استفاده میشود . وظیفه آفتامات، کنترل کردن مقدار جریان خروجی تا مقداری که احتمال  خطر سوختن برای سیم پیچ های ان وجود نداشته باشد، است.آفتامات دینام همواره بر توان الکتریکی خروجی دینام نظارت دارد.
 ریگلاتورهای دینام در گذشته از  رله و مقاومت سیمی ساخته میشدند و به آنها آفتامات می‌گفتند، این نام همچنان امروزه برای رگلاتور دینام بکار برده میشود. امروزه برای ساخت رگلاتور یا همان آفتامات دینام از قطعات مختلف الکترونیکی استفاده میشود اما اغلب دارای مدار مقایسه کننده ترانزیستوری هستند که بسیار دقیق تر و کار آمد تر از سیستم رله ای گذشته است.

آفتامات دینام پراید

طرز کار آفتامات (رله جریان) 


.رله جریان یا آفتامات همانند رله ولتاژ دارای پلاتین ، مقاومت و هسته است. و تنها تفاوت ان با رله ولتاژ در نوع سیم پیچی هسته ان است بطوریکه سیم هسته ضخیم بوده بصورت سری در مدار قرار میگیرد تا اینکه هرجریانی که از دینام برای شارژ باطری و مصارف دیگر گرفته از ان عبور نموده و قابل کنترل شود.
هنگامی که جریان مصرفی  بیش از حد لازم باشد، هسته نیزوی کششی زیادی بوجود می اورد که باعث جذب پلاتین متحرک شده که در نتیجه جریان مصرفی بالشتک ها از طریق مقاومت بدنه شده و ولتاژ خروجی به علت افزایش جریان افت می نماید. رله جریان یا آفتامات از نوع رله مرتعشی است و انقدر نوسان میکند تا جریان در حد لازم تثبیت شود.

 

- طریقه تنظیم آفتامات (رله جریان)

تنظیم این رله باید زیر بار صورت گیرد و بترتیب زیر عمل میکنید:
۱- در هنگام تنظیم رله جریان افتامات، ولتاژ خروجی به حداکثر میرسد که برای جلوگیری از باز شدن پلاتین ها میتوان با یک گیره، پلاتین های  رله ولتاژ را به یکدیگر وصل نمود.
۲- سیم B افتامات را باز نموده و امپرمتری ( بین صفر تا ۴۰ امپری) بین ترمینال B و سیم جدا شده قرار دهید.
۳- موتور را روشن نموده و دور انرا به ارامی تا ۴۰۰۰ دور برسانید و در این حال تمام مصرف کننده ها را روشن نموده و به امپر توجه کنید.
۴- اگر جریان مصرفی از ۲۲A بیشتر شود، کشش فنر پلاتین را کمی کاهش و اگر به ۲۲A نرسد، کشش فنر را افزایش دهید.
نکته: حداکثر جریان مصرفی کل مصرف کننده های پیکان ، نباید از ۲۲A بیشتر شود.